Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
03-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-01-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
MPK Poznań kupiło używane tramwaje z Bonn
fot. Tomasz Gieżyński
MPK Poznań zawarło umowę na zakup używanych tramwajów dwukierunkowych z Bonn. MPK chce kupić wszystkie 24 tramwaje, natomiast ostateczna liczba będzie zależała od ich stanu technicznego i negocjacji z przewoźnikiem z Bonn. Wszystkie zakupione tramwaje mają dotrzeć do Poznania w tym roku.

MPK Poznań ostatecznie sfinalizowało zakup używanych tramwajów dwukierunkowych z Bonn. Przewoźnik zawarł umowę na zakup wagonów R1.1 13 grudnia ubiegłego roku, a jej wartość to 2,229 mln euro. Jak czytamy w europejskim dzienniku zamówień publicznych przewoźnik zakupił tramwaje wraz z pakietem części zamiennych.

Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK mówi nam, że podana kwota to maksymalna cena za całe zamówienie –  Kwota ok. 2,229 mln euro to maksymalna cena obejmująca zarówno 24 tramwaje, wyposażenie specjalistyczne do ich obsługi jak i części zamienne i eksploatacyjne. Zgodnie z umową, odbiory będą poprzedzone oględzinami tramwajów, a ostateczna kwota, będzie uzależniona m.in. od stanu tramwaju, czy też ilości części zamiennych posiadanych w magazynie do zakończenia dostaw. Maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj, to 46 500 Euro – precyzuje rzeczniczka.

24 lub mniej. Warunkiem stan techniczny i cena

Nie jest wykluczone, że do Poznania trafi ostatecznie mniej tramwajów, bowiem każdy pojazd będzie oglądany i sprawdzany pod kątem technicznym. W razie braku sprawności lub widocznych uszkodzeń MPK będzie mogło negocjować cenę za każdy z wagonów. 

– Na chwilę obecną planujemy zakup 24 tramwajów, jednakże umowa daje nam prawo rezygnacji z zakupu wagonów, które będą uszkodzone (np. w wyniku wypadków), co do których nie osiągniemy  porozumienia w sprawie obniżenia ceny, a których przewoźnik nie zdąży przywrócić do sprawności – opisuje Smogulecka.

Zdaniem MPK największą zaletą używanych tramwajów jest częściowo niska podłoga (jej udział stanowi około 70% procent całej podłogi) oraz dwukierunkowość. W tym momencie spółka chce wprowadzić do służby wszystkie tramwaje, choć nie jest to jeszcze przesądzone – MPK Poznań chciałoby jak najwięcej z tych pojazdów przeznaczyć do obsługi linii komunikacyjnych, ale nie jest wykluczone, że niektóre posłużą jako „dawcy części”, przynajmniej do czasu pozyskania odpowiednich zamienników jeżeli będzie to konieczne – tłumaczy nasza rozmówczyni.

Przystosowanie do służby w Poznaniu zajmie nieco czasu

Umowę z przewoźnikiem z Bonn zawarto na rok, co oznacza, że wszystkie zakupione tramwaje dotrą do Poznania maksymalnie do połowy grudnia bieżącego roku, a pierwszy egzemplarz dotrze do Poznania już "niebawem". Wagony nie wejdą jednak do służby "z marszu".

– Proces przystosowania każdego z wagonów do poznańskich realiów, szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska w stolicy Wielkopolski, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną m.in. doposażone w systemy: informacji pasażerskiej, PEKA oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną (ITS). Rozwiązania wymagają też aspekty techniczne jak np. współpraca z tokarką podtorową, czy przystosowanie oprogramowania sterującego do systemu zasilania obowiązującego w Poznaniu. We wnętrzu wygospodarowane zostanie też miejsce dla wózka inwalidzkiego/ dziecięcego. Oczywiście, przed dopuszczeniem do ruchu tramwaje będą musiały przejść badania techniczne – opisuje Agnieszka Smogulecka.

Dostawa tramwajów z Bonn ma pozwolić na stopniowe wycofywanie z ruchu ostatnich tramwajów 105Na użytkowanych przez spółkę.

Nieco historii

Przypomnijmy, że MPK od dawna planowało pozyskanie dwukierunkowych tramwajów, mających zwiększyć liczbę taboru dwukierunkowego. Sprawa przeciągała się jednak z powodu braku homologacji dla nowych tramwajów Skody dla Bonn, które zastąpią wozy R1.1. Ostatecznie jednostki Skody otrzymały dopuszczenie do kursowania kilka tygodni temu, a pierwsze wagony wożą już pasażerów. Droga do sprzedaży używanych wozów do Poznania stanęła więc w końcu otworem.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

Szlifowanie szyn w Poznaniu

Komunikacja

Szlifowanie szyn w Poznaniu

MPK Poznań 30 grudnia 2024

MPK Poznań: Ostatnie zakupy autobusów spalinowych

Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Jakub Rösler 15 listopada 2024

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Jakub Rösler 08 października 2024

Zobacz również:

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

Komunikacja

MPK Poznań. Prawie 100 mln złotych na nowe autobusy

inf. pras. oprac. jr 02 stycznia 2025

Szlifowanie szyn w Poznaniu

Komunikacja

Szlifowanie szyn w Poznaniu

MPK Poznań 30 grudnia 2024

MPK Poznań: Ostatnie zakupy autobusów spalinowych

Komunikacja

MPK Poznań: Modernizacja pierwszego Tramino w terminie

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Komunikacja

MPK Poznań kupuje nawet 38 nowych autobusów

Jakub Rösler 15 listopada 2024

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Komunikacja

MPK Poznań blisko kolejnych autobusów wodorowych

Jakub Rösler 08 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5